همایش یادگیری الکترونیکی: تجربه‌های زیسته، ارزیابی و آینده نگاری(۲ تا ۷ شهریور)

همایش یادگیری الکترونیکی: تجربه‌های زیسته، ارزیابی و آینده نگاری به عنوان یکی از محورهای اولین جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال در شهریور ماه سال 1400 در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. این همایش محیطی برای عرضه‌ی یافته‌ها، تجربه‌ها، دستاوردها و پیشنهادها در زمینه‌ی یادگیری الکترونیکی توسط همه‌ی استادان، دانشجویان، مدیران و کارشناسان دانشگاه تهران و دیگر اندیشمندان و پژوهشگران کشور و جهان را فراهم می‌کند.

مهم‌ترین اهداف همایش عبارت است از:

  • ایجاد بستری برای عرضه‌ی یافته‌های حوزه‌ی یادگیری الکترونیکی
  • پدید آوردن محیطی برای تعامل میان استادان و دانشجویان و کارشناسان و  تضارب‌ آرای پژوهشگران
  • ارتقای سطح دانش، بینش و فرهنگ علمی در حوزه‌ی یادگیری الکترونیکی
  • شناسایی مسائل مرتبط و ایجاد محیطی هم‌افزا برای حل آنها
  • ارزیابی نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه تهران
  • آینده نگاری در حوزه یاددهی و یادگیری دانشگاه

همایش در دو بخش برگزار می‌شود:
۱. تبادل تجربیات یاددهی و یادگیری الکترونیکی
مقاله‌های دریافتی در این بخش کافی است که یک تجربه زیسته و نتیجه‌گیری از آن را نشان دهد و نوآوری علمی ویژه‌ای نیاز ندارد. همچنین مقاله‌هایی که در این حوزه قبلاً منتشر شده‌اند قابل ارائه هستند. محورهای اصلی همایش در این بخش:
• تجارب زیسته در حوزه‌های علم و هنر یاددهی و یادگیری (پداگوژی)
• تجارب در حوزه‌های فنی
• مستند سازی تعامل بین استادان، کارشناسان، دستیاران و دانشجویان
• ارزیابی از کیفیت یاددهی و یادگیری الکترونیکی

موضوع‌های بخش اول همایش به شرح زیر (ولی نه محدود به آن) است:

  • تجربه زیسته نحوه برگزاری دروس عملی و آزمایشگاهی
  • تجربه زیسته برگزاری ارزیابی و آزمون‌ها در یادگیری الکترونیکی
  • تجربه زیسته طراحی تدریس مناسب در دوران همه‌گیری
  • ابتکارهای کارشناسان و دستیاران در پشتیبانی از تدریس استادان
  • نقاط قابل بهبود برای یادگیری الکترونیکی
  • تبادل تجربیات و ارائه نظرات دانشجویان
  • میزان موفقیت یاددهی و یادگیری الکترونیکی
  • تجربه زیسته در حوزه زیرساخت سخت افزاری، سامانه‌های نرم افزاری
  • تجربه استفاده از سامانه‌ها و زیر ساخت‌های خارج دانشگاه
  • تجربه زیسته در برگزاری کلاس زنده از حیث گزینش خلاقانه‌ی مکان برگزاری
  • تجربه زیسته در اتخاذ شیوه خلاقانه‌ی تعامل در کلاس زنده
  • تجربه زیسته در شیوه‌ی معارفه و شناخت دانشجویان، از راه دور
  • تجربه زیسته در استفاده از تکنیک‌ها و سیستم‌های روز دنیا در آموزش مجازی
  • مقایسه سامانه‌ها و زیرساخت دانشگاه با سامانه‌های دیگر
  • داده‌کاوی و هستان‌نگاری در یادگیری الکترونیکی
  • آثار فرهنگی و اجتماعی یادگیری الکترونیکی
  • طراحی محیط‌های یادگیری الکترونیکی
  • فناوری‌های چندرسانه‌ای در یادگیری الکترونیکی
  • به کارگیری ابزارهای پدیدآوری محتوای الکترونیکی
  • مدیریت دانش در یادگیری الکترونیکی
  • نحوه ایجاد محتواهای تعاملی، شبیه‌سازها، اینفوگرافی و واقعیت افزوده / مجازی
  • تجربه به کارگیری بازی‌ها و بازی گونه سازی در یاددهی و یادگیری الکترونیکی
  • تجربه برگزاری مصاحبه‌های دانشجویان دکتری به صورت الکترونیکی
  • تجربه برگزاری جلسات دانشجویی و جلسات پژوهشی به صورت الکترونیکی
  • شاخص‌های کلیدی ارزیابی کیفیت اجرای یادگیری الکترونیکی
  • تجارب موفق دانشگاه‌های خارجی و داخلی در حوزه یادگیری الکترونیکی در دوره کرونا

۲. علم و هنر یادگیری (پداگوژی)، فرهنگ، ارزیابی و آینده نگاری در حوزه یاددهی و یادگیری دانشگاه
در این بخش برای موضوعی که به عنوان پیشنهاد برای آینده یاددهی و یادگیری دانشگاه ارائه می‌شود پشتیبانی علمی لازم است. و داوری مقاله‌های این بخش با دقت بیشتری انجام می‌شود. محورهای اصلی همایش در این بخش:

• یادگیری الکترونیکی - ضرورت و عدم ضرورت در شرایط فعلی و پساکرونا
• جنبه‌های راهبردی، مدیریت و سازمان‌دهی در یادگیری آینده
• تضمین کیفیت، ارزشیابی، ارزیابی و اعتبارسنجی در یادگیری آینده

موضوع‌های بخش دوم همایش به شرح زیر (ولی نه محدود به آن) است:

پداگوژی و یادگیری الکترونیکی

  • برنامه‌ریزی آموزشی و درسی
  • رویکردهای روان شناختی در یادگیری الکترونیکی
  • مشاوره تحصیلی و تربیتی در یادگیری الکترونیکی
  • یادگیری الکترونیکی و نهضت متن باز
  • نقش یادگیری همراه در یادگیری آینده
  • کاربردهای یادگیری الکترونیکی در آموزش عمومی، آموزش عالی، آموزش مهارتی، آموزش پزشکی در آینده
  • تعامل انسان و اطلاعات در یادگیری آینده
  • مدل مناسب برای یادگیری در دوران بعد از همه‌گیری
  • فناوری و یادگیری الکترونیکی
  • سامانه‌های یادگیری الکترونیکی(…LMS, VC,LCMS,TTS)
  • هوش مصنوعی و آینده یادگیری
  • شبکه‌های اجتماعی و آینده یادگیری
  • کتابخانه‌های دیجیتال و آینده یادگیری
  • ارتباط یادگیری الکترونیکی با مظاهر جامعه‌ی اطلاعاتی (دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی)

ارزیابی و کیفیت‌سنجی در یادگیری الکترونیکی

  • ارزیابی کیفیت یادگیری الکترونیکی از دیدگاه استاد، دستیار، دانشجو
  • سنجش اثربخشی پیامدهای یادگیری در بستر الکترونیکی
  • پایش و نظارت محیط‌های الکترونیکی
  • ارزیابی تکوینی و پایان ترم (چالش‌ها و راهکارها)
  • اعتبارسنجی در یادگیری الکترونیکی

فرهنگ، اقتصاد، اخلاق، سلامت و مسئولیت اجتماعی در یادگیری الکترونیکی

  • اخلاق حرفه‌ای در یادگیری الکترونیکی
  • مسئولیت پذیری استاد و دانشجو در یادگیری الکترونیکی
  • حقوق فردی و اجتماعی در یادگیری الکترونیکی
  • سلامت جسمانی و روانی در یادگیری الکترونیکی
  • نتایج اقتصادی یادگیری الکترونیکی در کوتاه مدت و دراز مدت
  • پیامدهای محیط زیستی در یادگیری الکترونیکی
  • نقش توانمندی اقتصادی ذی‌نفعان (استاد و دانشجو) در یادگیری الکترونیکی 

تاریخ‌های مهم همایش: 

موضوع زمان
دریافت خلاصه گسترده مقاله‌ تا 15 مرداد 1400
ارزیابی و اعلام نتایج داوری 20 مرداد 1400
دریافت مقاله نهایی 1 شهریور 1400
دریافت فیلم ارائه و فایل ارائه 1 شهریور 1400
زمان برگزاری همایش 2 تا 7 شهریور 1400

 

جهت ثبت نام در همایش یادگیری الکترونیکی، به سایت همایش به آدرس https://next1400.ut.ac.ir مراجعه فرمایید.